السبت، 13 فبراير 2010

كتاب أبكاني !!!


هل سمعت عن كتاب اسمه " السكان الأصليين لمصر " للكاتب الساخر بلال فضل ، لا تتعجب ، أينعم اسمه " السكان الأصليين لمصر" وليس السكان الأصليون لمصر ، وهذا هو الخطأ النحوي المقصود لمعني في بطن الشاعر أو الكاتب كما يقول بلال فضل ، ولكن ليس هذا هو المهم ، وليس المهم أيضاً أن تكون قد سمعت عن هذا الكتاب أو قرأته أو لم تسمع عنه من قبل وبالتالي لم تقرأه ، ولكن المهم أنني قد سمعت عن هذا الكتاب وقد قررت أن اشتريه حين ميسرة ، ولكن يبدو أن هذه الميسرة قد تأخرت الي حد ما الي أن وجدت هذا الكتاب مع صديقي " أحمد النجار" فاستعرته منه وقد قررت أن أتلذذ بقرائته علي مدي أطول فترة زمنية بعد أن ضمنت أنني سوف اتلقي وجبة دسمة من الضحك والفرفشة ، استعنت بالله وتوكلت عليه وبدأت قراءة هذا الكتاب وبعد أن قرأت مقدمة الكتاب واللي هي مقدمة ولا أجدعها مقدمة من أبيات لقصيدة للشاعر عبد الرحمن الأبنودي ، وبعد ذلك قرأت أول فصل وهو مقدمة الكاتب وفي نهايته وجدت عمنا بلال فضل يقول انك اذا كنت ناوي تضحك ومش حتبكي فانت مش من السكان الأصليين لمصر، قلت بيني وبين نفسي " ايه ياعم بلال انت بتلقح كلام عليَ ولا ايه ؟؟ ده كله عشان ما اشتريتش الكتاب واستلفته ولا ايه ؟" بالرغم وما ليكش علي يمين انا كنت ناوي اشتريه بس لو عجبني وضحكت من نفسي ....كبرت دماغي من كلام عمنا بلال فضل وشمرت وقلت ابتدي ودخلت علي تاني فصل ولكن انتابتني نوبة مش غريبة عليا من النهم القرائي وعدلت عن نوايايا في اني استمر في قراءة هذا الكتاب لأطول فترة ممكنة ولكني صدمت في عمنا بلال فضل ، فبينما أنا أنتقل من فصل الي فصل لا أجد نفسي أضحك ولكنني أتجمد أو ان شئت قل أكتئب ، وإحقاقا للحق أنا لم أكتئب من سوء الكتاب وانما من الكوميديا السوداء التي يحتويها الكتاب فهذا الكتاب هو نظرة واقعية علي حال مجتمعنا وعلي كل أحداثنا اليومية التي أمر بها وتمر بها انت ، ضحكت مرة واحدة وحمدت الله أنني استطعت أن اضحك ولكنني بكيت أو كدت أن ابكي لا ادري ، فقد شعرت أن عمنا بلال فضل قد وضع يديه علي جروح كثيرة في نفسي ، جروح نتجت عن وقائع مجتمع يتميز ببلادة حكامه وطرمخة أناسه ، ولكن أين المفر ، انتهيت من الكتاب مابين ليلة وضحاها ، وجلست بيني وبين نفسي أتامل هذا الكتاب الذي أضحكني وأبكاني في نفس الوقت وهل هذا من عبقرية الكاتب أم من سخرية واقعنا الذي نحياه ؟؟ المهم ، انتهيت من الكتاب وقد قررت أن اشتريه بالرغم من أنه ابكاني ، ولكن أيضاً حين ميسرة ..!!!!

10 عبر مين قدك !!:

dr.lecter يقول...

من اجمل كتب 2009

أبــــو ضـــيــاء يقول...

يا شهاب انت قريت نفس النسخة اللي انا قريته منها ... بتاعت احمد النجار .. بس انامقريتش آخر فصلين وماعرفتش ليه هو كاتب الاصليين مش الاصليون ... ممكن تقوللي؟

لأنني حاطط تخمين ومش عارف اذا كان صح ولا لأ وهو كان بيقول انه هيقولها في آخر الكتاب

dr/shiko يقول...

بالفعل هو كتاب جميل جدا ... شكرا ليك يا dr.lecter

dr/shiko يقول...

أبو ضياء .. حبيب قلبي .. فينك ياعم ليك وحشة ...هو ما قالش ياباشا .. ولكنه في المقدمة هو قال انه خطأ نحوي مقصود لمعني في نفسه ، ولكنه لم يوضح لسبب وراء هذا الخطأ النحوي .. بس سيبك ده كتاب جبار

مشروع دكتور يقول...

السلام عليكم,باذن الله قربت تفرج وهشتريه
لم يسبق ان قرات لبلال فضل ولكن شكرا للتحميس من اجل شراؤه
منذ ان قلت كنت ناوى اضحك ومش ابكى
قولت فى نفسى انا نكد وهكبى لما اقراه واشتريه, وان كان مضحك
لانه حتى لو بيضحك فهى ضحكه مره
اكملت قراءه المقال, ليحدث ما كنت اريده البكااااااااااااء.
ومع كل هذا البكاء ارى انه فى امل هتسود هتسود وربنا هتسود اكتر
عشان يشرق يشرق يشرق بقوه الفجر.
بس ربنا يستخدمنا ولا يستبدلنا ونبقى عملنا شئ لاخرتنا.
تحياتى

مستكه يقول...

مستغرب ليه
هو فيه كوميديا اسود من اللي احنا عايشنها دي

احنا في عصر التناقضات
وضيف عليه الاستهبال والاستخفاف بكل شيء

كل ده ومش عايز كوميديا سودة كوبيا
دي اقل واجب

بس شكرا لانك كده رشحتلي كتاب عشان اقراه

ياريت لو عندك كتب تانيه ترشحها لي
وجزاك الله كل خير

dr/shiko يقول...

الاخت تيك كير ... الف شكر ليك علي مشاركتك الايجابية ... وان شاء الله يشرق فجر الأمل والنصر عما قريب ان شاء الله .. بس ياريت ماتسودش اكتر من كده لحسن مش حنشوف قدامنا من كتر السواد ...هههههههههههه

dr/shiko يقول...

مستكة .. فعلا هي كوميديا سوداء نعيشها الآن ... ربنا يصلح الحال .. وان شاء الله كل ما اقرأ كتاب مفيد حكتب عنه كومنت يمكن يستفيد بيه حد غيري ..... وشكرا ليكم جميعا

حصان المرجيحة يقول...

يا جماعة الدنيا مش سودة اوي كده
هي ممكن تكون بلاك بس
ههههههههههه
تقبل مروري

dr/shiko يقول...

شكرا لمرورك ياحصان المرجيحة... شكرا ليك ويارب تدوم المودة