الجمعة، 14 أغسطس 2009

مزة واحده .... طبعا لا تكفي !!!!


مزة واحده لا تكفي.. ده شعار كل شاب مصري , الشاب اللي تعب من كتر اللي بيشوفه. في الشارع مافيش احلى من الجينز, في التلفيزيون, ميلوتشي تتحدى الملل, وفعلا بتنتصر عليه , في النت وما ادراك باللي في النت, ما تعملش نفسك عبيط وتقول ايه دراني فعلا, لا انت عارف وفاهم كويس انا قصدي ايه.... قصدي الشات طبعا , ماتخليش دماغك تروح لبعيد قوي كده, وكله إلا فريق الانتعاش بتاع فيروز," مش فيروز اللي بتغني طبعا",فعلا جدع اللي سماه فريق الانتعاش, ومن ناحية تانية تيجي شركة بريل وتقولنا استرجل ... واحب اقولهم انسوا, فريق الانتعاش يكسب ... ده الشباب تعبانه يابا! حتى الموبايل يا خي, ده في واحد صاحبي قاللي في مرة " البت بتاعت هذا الرقم مغلق او خارج نطاق التغطية.. الرجاء معاوده الاتصال لاحقا..صوتها سيكسي قوي".

ييجي الشاب المصري بعد ده كله يسمع الشيخ محمد حسان وابو عمار وامثالهم من المشايخ الافاضل.. وهما بيقولوا حرام ... عيب ... راحت فين المروءه ... راحت فين الرجوله ... وصل بينا الحال للتحرش الجماعي ... طب عايز تصون نفسك روح اتجوز ... واعمل اللي انت عايزه في الحلال.

ييجي الشاب مننا وهو ما مصدق يروح لباباه:

- يا بابا يا بابا

- نعم يا حبيبي صدعتني

- انا عايز اتجوز يا بابا

-هاهاهاهاهاهاهاها .... طب خلص دراستك الاول وابقى تعالى كلمني

- يا عم الحج دراسه ايه ده انا فاضلي مش اقل من 3 سنين عالتخرج .... والله يزيد لمن يشاء!

-اصبر وربنا هيكرمك يا ابني.. مافيش حاجة بالساهل.

-بس انا عايز اصون نفسي, ده المشايخ قالوا كذا وكذا, وانت شايف بعينك الحال بقى ازاي.

-والرسول بيقول " من استطاع الباءة فليتزوج ومن لم يستطع فعلية بالصوم " صوم وربنا يكرمك يا ابني.

وينتهي الحوار وعلامات الصمت والذهول والكبسه تملأ وجهك, لأنك طبعا مش هتصوم ولا هتجرب تصوم اساسا, وتصوم ازاي وانت على ميلوتشي تتحدى الملل طول النهار!!!

وفجأة تشتغل اللمبة اللي فوق دماغك دي, ايوة هي دي اللي بنشوفها في الكارتون كتير, وتقول لنفسك, ماهي المزز على قفا من يشيل في الشوارع, وعالنت وفي كل حتة, انا هكوش على قد ما اقدر, مش كفاية هما تاعبيننا , والله لاتعبهم هما كمان!

وساعتها بقى تبدأ توزع حياتك على المزز في كل حته, ويبقالك خريطه كده , مع انها ثابته مع كل الشباب المصري, بس انت بتحس انك عملت المستحيل, وتكون المزز عالخريطة كالآتي:

1- بنت الجيران ... ودي غالبا بتبقى اول مزة تعرفها , وتقعد تعيش عليها وتشتغل في افلامنات النحنحة والدلع واللذي منه, وتسلم عليها في الطلعة والنزله,وهدايا في الاعياد ومكالمات في التليفون ودروس في الامتحانات... وابو بلاش كتر منه, هي هتلاقي دروس منين ببلاش, وانت طبعا مبسوط, اهي مزة تفوت ولا حد يموت!

2- صاحبتي الانتيم... دي عادة بتبقى المزة اللي بتقولها على كل اسرارك, ومفهم كل اللي حواليك انها زي اختك تمام , والغريب في كده انك عمرك ما ترضى ان اختك تلبس نفس لبسها ولا تمشي مع واحد زيك بيعتبرها زي اخته , ولا انها تعرف ولاد من اساسه, عارف ليه؟... عشان دي مش اختك, دي مزة والله!

3-المصلحة...ودي عادة بتبقى المزة الوحيده اللي لا تنطبق عليها صفات المزز, لأنها بتكون الدحيحة في كليتك, او مديرتك في الشغل , أو اي حاجه من هذا المثيل, بتبقى شايف فيها انها كنز لا يفنى من المصالح, وهي بتبقى شايفه فيك الواد الحيلة اللي بيبصلها, وبتبقى عادة عارفه انك بتستغلها وانت مبسوط انها عارفه , بس يا عيني هي لقت غيرك وقالت لأ...وانت طبعا طالع واكل ونازل واكل , محاضرة من هنا على علاوة من هنا , و اهي ماشية و الآشية معدن!

4-النت... ويا سلام على مزز النت , مافيش اكتر منهم ,مش بتبقى مزة ولا اتنين, دي لسته كونتاكتس عالماسنجر اسمها لسته المزز, لو اتفرشت عالارض ممكن تجيب اتنين كيلو متر,ما الموضوع بسيط, عالفيس تعمل سيرش على اس اسم بنت, وتعمل آد لكل النتيايج واللي يقبلك اهلا وسهلا , واللي ما يقبلش ... في غيره كتير , عالشات تدخل عالخاص وتمسك كل البنات اللي فيها , وكل واحده تبعتلها هاي, ويا سلام لو غمزت معاك يا معلم وسط ميت بنت ولا حاجه وواحده قالتلك هاي ورحمة الله وبركاته, يبقى يوم المنى, ويا سلام لو قبلت تضيفك, وكل يوم على هذا الحال دون كلل او ملل, وبكده يكون عندك لسته مالهاش حل. واللي تبعتلك صورتها من هنا, واللي تبعتلك فيديو كول, واللي.... ولا بلاش ندخل في اعراض الناس.واللي ما تبعتش صورتها بدري بدري, دليت يا عم الحج بلا صداع , خلينا في بتوع الفيديو كول!
وبأسلوب أحمد مكي في دور الصعيدي في فيلم " طير انت" أحب اقول...
"يلعن النت عالنتيت عاللي عينتتوه!!"

5-بنات الليل وآخره...ما تخلوش دماغكم تروح لبعيد , دول نوع مميز من المزز, بيبقى فيهم 3 شروط, صوتها حلو...عندها خط من بتاع الساعة بجنيه من بعد الساعة واحده, وبتسهر للفجر, طبعا عرفتوها مين دي, دي مزة الموبايل.

في الآونة الأخيرة صادفتني النوعية دي كتير قوي مع اصحابي, الاقي صاحبي اول ما تيجي الساعة واحده بليل, يستأذن ويروح البلكونة او يدخل اودته ويقفل على نفسه , وهاتك يا رغي لغاية آذان الفجر, ويفصل الموبايل مش عشان يصلي, عشان يوصل الموبايل عالشاحن وياخد ريست ويكمل كلام مع المزة للساعة 8, لما يخلص العرض, مش عارف انا بيجيبوا الكلام ده كله منين, ربنا يهدي!

6-بنات اللي بالي بالك.... آه خلوا دماغكم تروح لبعيد المرة دي, دول المزز اللي بيطروا العيشه, مابين الحين والآخر بيبقى ليهم دور كبير في حياة الشباب, وطبعا بيبني عليهم خبرته, والشاب من غير خبرة زي الـ..., واحنا عارفين ان البنات دايما بتحب الشباب الخبرة واللي بيلعبوا بديلهم وليهم تاريخ اسود, بس لو كنت على نياتك ... ما تعملش زي عمر الشريف في فيلم "اشاعة حب" وتحط صور هند رستم وتعمل انك لعبت عليها, ماحدش هيصدقك.....خصوصا بعد ما اعتزلت هند من زمان!

7-بنات شارع جامعة الدول العربية... دول المزز اللي على حق بقى, مزز من الآخر, مش لازم يكونوا في شارع جامعة الدول العربية, لأنهم موجودين في كل زنقوق من شوارع مصر وزنقوق دي تصغير كلمة زقاق,ودول حبايب الشباب, عددهم كتييييييييير, واستخدامتهم اكتر, ايشي للبصبصه وايشي للمعاكسه وغيره للمس السريع وكمان في منهم اللي ينطبق عليه اللي قلناه على بنات اللي بالي بالك, آخ منهم آخ, والله تاعبيننا, مش كفاية بيبلبسوا "مش لابسين" وكمان بيشتكوا منينا, ربنا يصبرنا عليهم ويصبرهم علينا, ويهدينا احنا الاتنين!

8-حبيبة القلب... ودي غالبا المزة اللي بتبقى طالعة عينك عليها, ونفسك تاخدها في الحلال, واول ما بتشوفها ... حتى ولو كنت دايس في كل المزز اللي فوق, تلاقي نفسك عامل زي الهوهو لما تشوف المزة دي ومطلع لسانك وبتلهث وبتريل على نفسك ,وكمان خايف تتكلم كلمة واحده قدامها , وكل ما تروحلها تفتكر أبيات تميم البرغوثي من قصيده " في العالم العربي تعيش" وهو بيقول:
في العالم العربي.....

تقول للبنت حبيتك

وتكون بتحبك

وبتموت فيك

وتضربك بالقلم

.... وفجأة تفوق وانت ايدك على خدك, وترجع في كلامك, وساعات تبقى بتدعي ربنا ليل ونهار انها اللي تجيلك, يا اخي اتنيل, ناقص هي اللي تخطبك من أهلك كمان, أحب اقولك " الراجل اللي يروح للبنت يقولها بحبك...استرجل واشرب بريل!"

9-بنت خالتك...بنت عمك ... بنت عمتك ... أيا كان, دي نوع خاص من المزز, او مش لازم تكون مزة قوي يعني, بيبقى اهلك حاطين عينهم عليها وبالصدفه بتكون هي واهلها برضه حاطين عينهم عليك, يعني هتلبس هتلبس, ربنا يسترها معاك!
10-مارينا جيرلز... والغردقة وشرم وبورتو غالب... دول بقى حاجة تاني خالص, وطبعا سيادتك بالنسبالك المصيف ولا يسوى من غيرهم,انا حاسس بيك, كفاية البكيني اللي لابسينه, اللي انت كل ما تشوفهم بتسأل نفسك "هي جات عالقطعتين دول يعني؟"...هتقوللي يا عم اسكت, هتودينا في داهية مع شرطة السياحه... دول أغلبهم لحم مستورد, اقولك لا ... في منه بلدي, والبلدي مافيش احلى منه!
ودول ينطبق عليهم مقولة الاستاذ تهامي الخالده لما شاف" مدام رشا":
"وأيوا كده يا ودييييييييييييييييييع.....أخيرا فهمتني!!! "

11- مذيعات الفوازير...تلاقيهم على مزيكا وعلى ميلوتشي تريكس وكذا قناة تاني اقل شهرة, تلاقي الواحده فيهم بتقول فزورة زي " واحد زائد واحد يساوي كام؟ " وييجي المتصلين يقولوا "اتنين طبعا", وهي بصوتها المزعج المسرسع تقول غلط يا ابو حمييييييييييييييد , حاول مرة تانية معانا, وهنستقبل مكامة كمان دقيقتين, وخلال الدقيقتين دول ما تشوفش غير بنت بتتمايع قدامك, على شوية اصوات ما تعرفش طالعه منين , وتعمل نفسها بتتمايل على الأغاني اللي في الخلفية.
وطبعا عشان عادة بتكون المذيعه مزة فانت بتستغل الموقف و أول وآخر حاجة تعملها بعد ما تجيب القناة, انك ببساطة بتشغل كاتم الصوت, ومافيش أحسن من راحة البال!




12-هيفاء مزة...هيفاء مزة...هيفاء مزة!

دي جملة كاتبها الكاتب الجميل هيثم دبور في كتابه "أول مكرر" نقلا من أحد أبواب الحمامات كلية آداب, اظن ان مافيش كلام او وصف ممكن اوصف بيه مشاعر اخونا اللي كان مزنوق جدا , وتعب واستحمل كتير لغاية ما كتب الكلمتين دول قبل ما يفك زنقته,عشان بس يسجل للتارخ مدى اعجابه بهيفاء, واحب اقوله ربنا يخليك انت وامثالك "نملا" للوطن, ولتمت ميلوتشي تتحدى الملل!

ويستحضرني الصراحه اعلان محب بتاع فودافون, الواد اللي بيحب تلات مزز "يا دايس" وبيغير خط الموبايل على حسب نمرة المزة اللي هيكلمها "يابخيل يا معفن"وبالرغم من كده شكله مايجيبش ولا حتى ورك مزة! اعتقد ان الاعلان ده اكبر دليل ان دي فعلا ثقافة الشاب المصري.
وفي النهاية أحب أقول لكل شاب , اتقي الله في المزز اللي عندك, ولكل مزة احب اقولها كفاية بقى تعبتونا و اتقي الله في نفسك وفينا وكفاية اللبس اللي مش لابسينه ده, واللي مش مزز احب اقولهم اقعدوا في بيوتكم وما تحلموش كتير, انتم مش شايفين المزز ماليين الشوارع ازاي!!!

وعجبي!



6 عبر مين قدك !!:

غير معرف يقول...

موضوع و لا اروع

غير معرف يقول...

ـههههههههههههههههههههههههـ

هـمـــــــــــسة يقول...

مدونة تجنن ماشاء الله
وانا بجد بحب الاسلوب الساخر ده وخصوصا لما بيكون بينقد واقع

واقع للاسف بقينا بنشوفه كتير بس والله مازالت الدنيا بخير مش كل البنات كده واكيد مش كل الشباب بالشكل ده وربنا يهدى شبابناوبناتنا

وانا عالعموم احتفظت بلينك المدونة بتاعتك وان شاء الله اتابع مع حضرتك

وحقيقى سلمت الايادى

أبــــو ضـــيــاء يقول...

شكرا يا همسه
دي شهاده اعتز بيها
وانا برضه هاحط لينك المدونة بتاعتك عندي عشان اتابع كتبابتك

انسان الشعب الطيب والديا يقول...

الحكاية علي فكرة مش حكاية لبس البنات هي حاية النفس الامارة بالسوء لان فيه ناس وشباب ومابيبصوش خالص للبنات وصابرين مش هاقولك شيوخ وبدقن وكدة لا لان الشيوخ نفسهم بيبصوا وفي الغالب بيتجوزا كتير
بس المسالة حكاية النفس

ده رايي

غير معرف يقول...

ولله التوبك جامد يابو و بيوصفالواقع مشكور جدااااااااااااااااااااااااا