الجمعة، 28 أغسطس 2009

هاكونا ماتاتا ... هي الحل


من منا لم يتعرف على تيمون وبومبا, تيمون ذلك النمس الخبيث, صاحب الأفكار الخياليه, والمتفزلك....يعني فهلوي بالبلدي, وبومبا ذلك الخنزير المثقف ذو الرائحه الكريهه والجسم البدين, كلاهما "كان ضاربها طناش" وكان ليهم مبدأ غريب جدا, مبدأ كان هو أساس عوده الأسد الملك " سيمبا " بعد مقتل والده ونفيه من مملكته من قبل عمه, ولكن حظه العفش رماه في حضن تيمون وبومبا, أصحاب أشهر المغامرات في غابات عالم ديزني, وبحكم خبرتهم الطويله في الحياه " واللي مش عارف جابوها منين" خدوا على عاتقهم من غير ما يحسوا , تعليم سيمبا ذلك الطفل المدلل مبدأ " هاكونا ماتاتا " وكان المبدأ ده هو أساس حياتهم ومن غيره كان زمانهم انتحروا هما وسيمبا من زمان.


وكانت الماده واحد والأخيره من قانون حياتهم نصها كالآتي

هاكونا ماتاتا.....

حكمة نغمها لزيز

هاكونا ماتاتا...

ارمي الماضي اللي يغيييييييظ

انساه و المستقبل...

اديه كل التركيييييييز

هازا هو البهريييييز

الفلسفي

هاكونا ماتاتا.......


فعلا , هي ايه الحياه غير امبارح اللي راح وانهارده اللي عايشينه وبكره اللي مش عارفينه, , ولو ركزنا في الماضي هنضيع انهارده وبكره وبعده في حاجه ولت وغارت’ يبقى ننساها أحسن.

ولو عشنا في الحاضر, أو يوم بيوم زي ما بيقولوا , يبقى ضيعنا المستقبل, وبكده مافيش غير حل واحد, اننا نستغل انهارده عشان نوصل لبكره.

وكان تحت كلمه هاكونا ماتاتا عبر كتير ما نزلتش في الأغنيه’ لكنها اتقالت في أول محاضره تنميه بشريه في تاريخ الكارتون, وتقريبا أول محاضره تنميه بشريه خدها أي واحد فينا, واللي حاضر فيها الدكتور بومبا والأستاذ تيمون , بكل تلقائيه, عشان يحطوا مبادئ أساسيه لحياتك.


أول مبدأ:

كن كما أنت... مش مهمة ريحتك المعفنه ولا دماغك الفاضيه ولا حتى جسمك الهزيل ولا صاحابك التخين, المهم هو هدفك في الحياه اللي عايز تنفذه, واياك تتكسف من حاجه فيك, لأن ده انت واللي عايزني أهلا وسهلا واللي مش عايزني هو الخسران.


تاني مبدأ:

الغابه كلها ملكك, والرجل تدب مطرح ما تحب...وده أهم مبدأ, ويمكن لما قالوها أساتذتنا الكبار كان قصدهم حاجه تاني, قليل اللي فهمومها, تعرفوا ايه هي؟

ان الدنيا كلها بتاعتك, وانك لازم تطلق الحريه لعقلك , وما توقفهوش عشان شويه توافه أو شوية عقبات ممكن تتغلب عليها بسهوله, واياك تحط حدود لعقلك ما يطلعش براها, ماهي الدنيا كلها بتاعتك انت, دماغك انت بس هي اللي بتختار فين رجلك هتدب, وفين هتكون بعد شويه.


تالت مبدأ:

ما تهتمش بالنقد السلبي بتاع الآخرين, ما دام عندك فكره, يبقى لاوم توصلها للنور , بعيدا عن آراء الاخرين في صفاتك أو شكلك أو شخصيتك أو الفكرة نفسها,لأن النقد السلبي دايما بيحسسنا بالعجز ويقلل من همتنا ويؤدي لاحباطنا لو احنا جرينا وراه, عشان كده لازم تنفض لأي تعليق غير محفز ليك وتخليك على طول باصص قدامك, وما تبصش على فشل اللي قبلك إلا في انك تتعلم من تجاربهم.


رابع مبدأ:

عدم الهروب من المشاكل ومواجهتها, بالعكس, ده انت لازم تستفيد من المشاكل, عشان ما تقعش فيها تاني, وزي ما بيقول المثل اشعبي المصري "الضربة اللي ما بتموتش تقوي".


خامس مبدأ:

مزفلطه, بس تملى التانك ...وفي الجمله دي بيعلموا سيبما ويعلمونا احنا كمان القناعه والرضا بالقليل, مادام احنا مكتفيين.


سادس مبدأ:

هنا مكان الحريه , لا قانون ولا مسؤوليه....يعني اعمل كل اللي انت عايزه ونفسك فيه, طالما ماهو مش مضر ولا مؤذ, يعني من الاخر

Be Your Self


وفي الآخر أحب اسيبكم تشوفوا أول محاضرة تنميه بشريه واهمها في حياتنا


5 عبر مين قدك !!:

د. المطالع بن الكتاب يقول...

هل انت في بسطة خضار كي تكتبي بالعامية ؟!

هذا استخفاف بزوار مدونتك

أبــــو ضـــيــاء يقول...

ههههههههههههههه
بص يا فوضى, اولا ممكن تعتبرها من الفوضى العارمة اللي في الدنيا اللي انت معجب بيها ومخليها اسمك

ثانيا , لما انا بتكلم بالعامية , ليه ما اكتبش بالعامية

ثالثا , لما بيبقى في شعر عامي , بكل اللهجات العربية , وليه قواعده الخاصة وليه جماهيره , فليه ما يكونش في مقالة عامية

رابعا, في كتاب كتير في العالم العربي وفي مصر بيكتبوا بالعامية وليهم جمهور كبير

خامسا, دايما بتكون اللهجة العامية اقرب للقارئ

سادسا, انت لو بصيت شوية هتلاقي في بالفصحى برضه في مدوتي, وده لأني مش متجاهل الفصحى تماما

سابعا يا فوضى, انا اسمي احمد, يعني ولد مش بنت, وده اكيد قصور لفهمك ان كلمة الرحالة تطلق في الفصحى على كل من المذكر والمؤنث

ثامنا, شكرا انك زرتني وكمان علقت على موضوع ليا وحتى ولو كان نقد, بس انا احترمت ايجابيتك

S.M.G يقول...

هههه
موضوع ممتاز
أشكرك على الموضوع والفديو
كل عام وانت بخير

انسان الشعب الطيب والديا يقول...

مبادئ مهمة جدا في حياتنا الهكونا ماتاتااليومية

غير معرف يقول...

احيك على هذه المبادئ
اى نعم اللغه عاميه
وبصراحه فى الفاظ مش فهمتها
بس الفورمه العامه واضحه وواضح الهدف ايه

فى الظاههر بوماب وتيمون
وفى العمق مبادئ مهمه للحياه