الاثنين، 24 أغسطس 2009

هتعمل ايه لو كنت مكان عمك عماد؟؟؟


الاول احب اعرفكم بعم عماد, عم عماد بيشتغل كمسري في قطر الصعيد المكيف, عنده 45 سنه, وغير متزوج , يعني لو اتجوز كان زمانه خلف واد شحط قدي.


قعدت معاه شوية في كافتيريا القطر, وحكينا مع بعض على ظروف السكة الحديد , خصوصا بعد ما وقع كمسري زميله وجاله هبوط , قبل ما تيجي المحطة اللي هينزل فيها بساعتين من كتر الوقفة, وقاللي عم عماد معلقا على حالة زميله:


يا عمي ليل نهار شغل, ومابين كل وردية ووردية 8 ساعات نوم بس, مش بنلحق ننام فيهم, وبين كل ورديتين 24 ساعة راحه, ونرجع من تاني, وفي الآخر مش بناخد اللي يستحق التعب ده كله.


قلتله: ما انتم شغالين اضرابات ليل نهار, راح رد وحلف ان مافيش حاجة اتصرفت لغاية دلوقتي, كله كلام على ورق!!!


واحنا شغالين بنتكلم قام نادى على عامل التكييف, وقاله اطلع على عربية 9 ووطي المكيف, قاله ماشي , واكد عليه تاني وقاله "توطيه ما تفصلهوش" عشان العربية ما تسخنش والناس ما تشتكيش, راح رد العامل وقاله ما ينفعش اطفيه اساسا!!


كملت كلامي معاه وقلت: مشكلة المكيف ان العربية فيها 60 واحد, لو واحد اشتكى من البرد التاني يشتكي من الحر, المفروض تكون درجة حرارة المكيف ثابته وما تتغيرش, راح رد بنفس مضمون السؤال انه ما ينفعش عشان في اطفال ممكن تبرد, وفي ناس ممكن تتحر, ومارضيتش اعقب!


خلصت الشاي, واستأذنت من عم عماد ورجعت مكاني,ولحظي الجميل انا كنت في عربية 9, وبعيد عنكم, حسيت اني في فرن مولع نار, ولسه 4 ساعات على الطريق, رحت غمضت عيني ونمت, وصحيت قبل ما ندخل الجيزة بنص ساعة, والناس شغالة بتتخانق مع عم عماد , وثورة في العربية على عم عماد, ليه المكيف مطفي , وليه الدنيا حر, واحنا قلنالك وطيه مش تطفيه خالص....راح رد وقال انا من قبل ما اطلع من سوهاج وانا قايل على حكاية المكيف ومنبه انه لو اتوطى العربية هتسخن...رد راكب وقاله ده مكيف يعني فيه درجات, ممكن توطي وممكن تعلى على حسب, مافيش حاجه اسمها يا نطفيه يا نعليه....عشان يهدي الموضوع قالهم انا هنادي عامل التكييف وان شاء الله يعليه تاني!


وهو في العربية قابل راكب معاه تذكرة القطر اللي فات, وولما الراكب قاله دي تذكرتي, كان رد عماد ان دي تذكرة قطر فاتك, ماليش دعوة بيها, رد الراكب وهو معلي صوته, حضرتك القطر ده قام قبل معاده, وانا كنت في المحطة قبل معاده بخمس دقايق, وده حقي وانا عايزه ومش دافع تذاكر تاني!


سيادة القارئ العزيز, بذمتك عمرك سمعت عن قطر الا واتأخر عن معاده, ده حتى ما بيبدرش شوية عشان يقوم في معاده, يروح الراكب العزيز يقول ان قال ايه.... القطر جه قبل معاده!!!


كان رد عم عماد بسيط جدا, "ليه في المحطة اللي انت ركبت منها مارحتش سجلت الواقعه وفتحت محضر في مباحث السكه؟... وكانوا هيقيدوا المعاد ويدولك حقك تالت ومتلت, انا مش وظيفتي اني احكم هنا!


لكن الراكب العزيز فضل يزعق في وش عم عماد لغاية ما عم عماد ما زهق وجاب مباحث القطر, ومشي وسابهم يتعاملوا مع بعض, واللي حصل ان الراكب اتفق مع المباحث انه خلاص هيدفع التذكرة وكمان بقى بيضحك ويهزر ويقول كل سنه وانت طيب ما بين كل كلمة وكلمة!


بعد ما مشي عم عماد, راكب من الركاب قام وقال , يا جماعه احنا شعب سلبي و المفروض " واتك عالمفروض دي" اننا نكتب شكوى ونوقع عليها كلنا عشان حكاية المكيف دي, وسكت بعدها وقعد ولا قام جاب الورقة ولا كتب الشكوى ولا حتى طلب من واحد من الركاب انه يقوم بالمهمة دي بالنيابة عنه!
فعلا شعب سلبي على رأيه لو اشتغل اكتر ما اتكلم كان بقى حاله مختلف دلوقتي!
السؤال دلوقتي هتعمل ايه لو كنت مكان عم عماد وانت طالعه عينك طول اليوم :
لما واحد يقولك ان القطر مشي قبل معاده , وبيزعقلك كمان, ومش عايز يدفع الغرامة؟!
لما تكون وسط اتنين اغبى من بعض, ركاب مش عاجبهم لا سخن ولا بارد, وعامل صيانة المكيف اللي مش فاهم حاجه, وانت اللي بيتحكم عليك؟!
وغير ده كله, في الآخر انت مش هتاخد الفلوس اللي تستاهل الخناق وشد الاعصاب والتهزيق ده كله؟!
هتعمل ايه؟؟؟؟

0 عبر مين قدك !!: