الاثنين، 14 سبتمبر 2009

تجميعه عالسريع !!


1- مبروك يا شعب مصر ... تم حل جميع مشاكل بلدكم
اصدر مسئول مرموق المستوى تصريحا بأن " خلاص مصر مافيهاش مشاكل " وقال معلقا عندما سألناه عن ظاهرة استقالة أكبر رجال الدولة من مناصبهم " هيعملولكم ايه تاني , ده حتى الخرم قفلوه , والنسر شالوه " كما أنه أعلن لنا أنه بمجرد أن ينهي لنا تصريحاته سيقدم استقالته ويترك مكتبه مباشرة, وجاءت هذه التصريحات بعد أن أعلنت الحكومة أنها قد قامت بصرف عملة الربع جنيه بشكل جديد "مافيهوش خرم " , وذلك بعد ان تلقت الحكومة شكاوى عديده من السكان الذين اقاموا مظاهرات ضد شكل الربع جنيه القديم " اللي فيه خرم " حيث كانت شعاراتهم فيها " اتهنا كتير كفايه ... الخرم لازمله نهاية ".
كما نضيف أن لعبة " ملك وكتابة " المعروفة قد تغير اسمها إلى " كتابة وكتابة " وذلك لأن الربع الجديد له وجهان متطابقان " الاتنين كتابه , ومافيش نسر " كما هو موضح بالصورة , وبكده يكون الكل كسبان والعيال تبطل خناق !


2-اسأل اقرب طبيب
جاء خالي في عطلته الدورية من ميناء سفاجا حيث يعمل وكيلا للميناء هناك , وعلى الرغم عدم احتكاكه بالمسافرين ولكانه اصيب بانفلونزا , وتخوف من ان تكون من نوع " انفلونزا الخنازير" وبما اني "على حسب ظنه " مشروع طبيب , جاء ليستفسر مني قائلا:

خالي: هو ازاي نفرق بين النوعين؟
أنا : عن طريق التحاليل.
خالي: طب المريض ازاي يرجح اي واحد منهم .
أنا : والله ما اعرف , انا هتصلك بالخط الساخن وافهم منهم ايه النظام .

وبعد طول انتظار ولطعه على خط التليفون وتكرار لجمله " سيجيبك أحد مندوبينا الآن " , حتى ينقطع الخط فنضطر الاتصال مرة أخرى, وفي النهاية جاء فرج الله بأن يرد علينا أحد المندوبين, ودار بيننا هذا الحوار:

المندوب: الخط الساخن لوباء الانفلونزا مع حضرتك
أنا : السلام عليكم
المندوب: وعليكم السلام
أنا : خالي عنده انفلونزا وحبيت اعرف ازاي نفرق بين العادية وبين انفلونزا الخنازير؟
المندوب : اسأل اقرب طبيب.
أنا : طيب , فيه مستشفيات مخصصة للحالات دي وبتعمل التحاليل اللازمة, ممكن تدلني على اقرب واحده من "جرجا" ؟
المندوب: اسأل اقرب طبيب.
أنا : بس انا سمعت ان الحكومة موفرة ده.
المندوب : ما قلتلك اسأل اقرب طبيب.
أنا : طيب شكرا.

أغلقت السماعة لأذهب إلى خالي والذي سألني مباشرة:
ها , هنعمل ايه؟
لأجد نفسي اجيبه بكل تلقائية " اسأل اقرب طبيب " !

3- احنا اللي اخترعنا آلة الزمن!

في مسلسل حرب الجواسيس الذي يحكي قصة سامية فهمي , والتي تدور أحداثه في الستينات , اقتنعت كامل الاقتناع بالاخراج الذي قام باظهار وابراز جميع الزوايا المتعلقة بالقصة, وما زاد من اقتناعي موديلات السيارات المستخدمة فيه التي تناسب نفس الحقبة, ولكن عندما استقلت بطلة المسلسل " منه شلبي " والتي تقوم بدور سامية فهمي تاكسيات من موديلات الألفية الثالثة, راودني سؤال عميق.
هل سيفجر المسلسل مفاجأة جديده , ويخبرنا ان المصريين هم اول من اخترع آلة الزمن وأن سامية فهمي هي أول من استخدمها ؟

7 عبر مين قدك !!:

Mahmoud Nafady يقول...

الموضوع كبير والكلام خطير
الربع جنيه الجديد ده حل مشكله كبيره لان اخرم كان عار على كل المصريين لان احنا الدوله الوحيده اللي عندهم عملة بخرم وكانو اخونا العرب بيذلونا بيها
اما
خالك فانا بستغرب عليه طيب ما من الاول كان راح المستشفى بدل ما يعدي الناس كلها معاه
اما
ساميه فهمي دي كانت في بلاد بره والعربيه الجديده كانت نزلت ايامها هناك لكن لسه نزللنا مصر قريب فميكنش ظنك سوء

مشروع دكتور يقول...

السلام عليكم بصراحه لا افهم ايه الفرق بين انه اتخرم ومش اخترم
فالله الموفق
وكل عام والشعب المصرى مش مخروم
اتمنى ان يتم ايضا تخييط الخرم اللى جيبه يارب
.......................
بالنسبه لساميه فهمى لا اتابع مسلسلات
..................

بالنسبه لخالك اسفه سيادتك وخالك اللى مخطئين بالتاكيد
لسبب بسيط
انكم تصلتوا تستفسروا من اساسه

انها تذكره من المسؤلين ان عندهم تليفونات كتير وياريت نسمعهم اصواتنا

غير معرف يقول...

الحمد لله الحمد لله اتقفل الخرم . انا كنت فى مأساه طول مكان فية خرم بس اخيرا ربنا استجاب لدعوات كل المصريين وقفلوا الخرم.

الخط الساخن دا لا اعتقد اطلاقا انه ساخن ثم انا حاسة ان اللى رد على حضرتك رسالة مسجلة

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههههه انااول عيله مش هتخانق خلاص


وبالنسبه للخط الساخن هما اى حاجة عاديه بس خالك دلوقتى عامل ايه

وبالنسبه لساميه فاهم فامنه شلبىهتموتاخرالمسلسل من قله الاكل

أحمد شكري طه يقول...

رائئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئع
يا ضياء
ماتتصورش عجبني قد ايه
حلو جدا اسلوبك الساخر
ربنا يوفقك دايما

dr/shiko يقول...

جميلة والله .. بس اهم من سد خرم الربع جنيه اللي ولا حيقدم ولا حياخر .. سد الخروم اللي في السياسة والرياضة والفن والثقافة واهم من ده كله في عقول الشعب .. وربنا يعينهم علينا او يصبرنا علي ما ابتلانا

غير معرف يقول...

هههههههههههههههه حلو
مواضيعك الساخره دى احلى