الثلاثاء، 22 سبتمبر 2009

"خد مني .. وبعدين اقفل الشباك علي راحتك "


سوف أحكي لكم موقفاً قد يبدو عادياً حدث لي شخصياً ... فعندما ذهبت مع أمي إلي مستشفي قنا العام لإجراء الفحوصات الطبية اللازمة لإصدار الشهادة الصحية لمسافري الحج .. كان هناك مبلغ من المال يجب توريده في خزينة المستشفي .. أخذت الإيصال وذهبت إلي الخزينة لأجد زحام أكبر من زحام طوابير العيش وهناك طابور للرجال علي شباك وطابور للسيدات علي شباك آخر وبينما أحاول الوصول إلي الشباك لتوريد المبلغ المطلوب كان هذا المشهد يحدث أمامي .. بعض الأفراد استطاعوا أن يستغنوا عن الطابور الطويل ويدخلوا إلي داخل غرفة الخزينة لتوريد مبالغهم دون عناء الانتظار في الطوابير " معاهم كوسة يعني " .. وعدد من الأفراد الذين يقفون معذبين في الطابور في انتظار الدور يطلقون السباب علي الكوسة وعلي اللي جايبنها وحيجيبوا معاهم البلد لورا – قال يعني لسه حترجع ما هي رجعت واللي كان كان - .. نترك طابور الرجال وننظر إلي طابور السيدات الذي يشهد حالة من عدم الانضباط والشد والجذب بين السيدات لتخطي حاجز الدور للوصول للشباك في أسرع وقت ما يضطر موظف الخزنة إلي تعليق العمل والتفرغ لدخول معركة مع السيدات المتشاجرات ولا مانع من بعض التهديد والوعيد بغلق الشباك وإيقاف العمل فوراً إذا لم تنتظم السيدات في الطابور - وماله أصله ديوان أبوه هو - .. وبينما يعيش الموظف دور الآمر الناهي علي السيدات المعذبات .. إذا بإحداهنَ تقول له " خد مني .. وبعدين اقفل الشباك علي راحتك " ... انتهت الحكاية!! فهمت حاجة؟؟!!
- لو فهمت ... يبقي كويس خالص مفيش داعي أكمل !!
- لو مافهمتش ... حشرحلك : طبعاً أنا ما تعبتش وكتبت الكلام ده كله عشان أقلك ان أمي حتطلع الحج !!! ولا عشان أقلك انه كان في زحمة علي خزنة المستشفي – ما إحنا متعودين علي الطوابير - .... ولكنها تلك الجملة الأخيرة التي أطلقتها السيدة بعفوية ولكنها معبرة عن واقع مجتمع أصبح كل فرد فيه يرفع شعار " نفسي وبعدها الطوفان " .. مجتمع أصبح كل فرد فيه يسعي إلي تحقيق مصلحته ولو علي حساب التضحية بباقي المجتمع .. أصبح كل فرد يضع نصب عينيه مصلحته الشخصية دون النظر إلي المصلحة العامة لمجتمعه أو وطنه وإن وضعها في الاعتبار تكون الأولوية والأفضلية لمصلحته الشخصية .... هذا المؤشر خطير جداً علي سلامة المجتمع وأمانه الاجتماعي .. فقد ينقسم المجتمع فجأة وبدون مقدمات إلي فئات تحارب بعضها بعضاً إذا تعارضت مصالحها وفي هذه اللحظة لا يمكن كبح جماحها أو السيطرة عليها وهو ما ينذر بكارثة .. لذلك يجب علينا أن نعلي قيم الجماعية والمواطنة والانتماء والمصلحة العليا للوطن في أنفسنا أولاً وفي نشئنا الصغير ثانياً حتى نستطيع أن نواجه تلك التحديات الجديدة ونتغلب عليها .
والله الموفق ,,,
خلي بالك :
طبعاً انا كنت من الناس اللي معاها كوسة ودخلت غرفة الخزينة دون انتظار طوابير ولا مانع من تحمل بعض السباب في سبيل ذلك!!!!!!

35 عبر مين قدك !!:

أبــــو ضـــيــاء يقول...

أولا الحمد لله انا فهمت من الاول

ثانيا , الامل خلاص في الاجيال الجديده , اللي فاتوا لو قعدنا عمرنا كله نصلح عيوبهم مش هنقدر

ثالثا , ابقى ما تنساناش في الكوسه

:)

مشروع دكتور يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته دكتور شيكو
بدايه احي الصراحه انك قولتها من الاول كان عندى كوسه ودخلت
ثانيا: جه فى دماغى لما قريت التوبيك وكلمه الست دى
ما فعله اخوه يوسف مع يوسف اردوا التخلص منه ليخلوا لهم وجهه ابيهم ويفضلهم هما
فهما بقى عندهم مبدا خطا بعمل الشئ الفاسد المدمر عشان بعده هبقى كويس وصالح مبدا غلط طبعا
وجه فى بالى ان الست دى قالت كده ادفع وخد منى وبعدين اقفل (ذاتيه) عشان تبقى خلصت الاجراءات بتاعه الحج وتروح بيت ربنا(الصلاح)
=النتيجه هتكون بالاضافه لراى حضرتك انه مش بقى فى مواطنه وبقى فى كل واحد بيقول ذاتى ذاتى
لاء ده بقى فى كمان مبدا خطا مترسب انه يريد الوصول لاى شئ باى طريق حتى لو فى انانيه
التوبيك رائع فعلا

مشروع دكتور يقول...

@دكتور ضياء
بالفعل الامل فى الجيل القادم انخ يغير
والجيل الفائت خلاص مش مبقاس فى امل بس محاوله تغييره هى تضييع وقت ونتائجها مش مضمونه
والافضل الوقت ده يضيع مع الجيل القادم
ولكن ما هو دورنا
اعتقد انه تذليل بعد المصاعب للقادمين
فحتى ياتى جيل النصر لابد من جيل الحريه

------ يقول...

بجد سعيدة جدا بزيارتك

كل سنة وانت طيب

: طبعاً انا كنت من الناس اللي معاها كوسة ودخلت غرفة الخزينة دون انتظار طوابير ولا مانع من تحمل بعض السباب في سبيل ذلك!!!!!!

البلد كلها ماشية بالكوووسة ههههه

غير معرف يقول...

يعني مثلا كلام مستفز
ومصلح اجتماعي وناقد وموقف حصلك وانت عامل نفس العيب ونفس الغلط
ما هو ده احد الاسباب الكل يقول اللي حاصل كذا ومفيش حل غير كدة وعشان امشي اموري
لو كل واحد استحرم واختشى على دمه الدنيا هتبتدي على الاقل تتصلح
يا اخي الموضوع كله مقبول الا الحتة الاخيرة
كانك قعدت تبني وبعدين فجأة رحت هديت كل حاجة
ونيجي في الاخر ننتقد الوضع
ربنا يهدينا

عمرو يقول...

فعلا موضوع مهم جدا و خطير و يحمل دلالات و مؤشرات غير صحيه بالمره ..
أنا و من بعدى الطوفان مبدأ يهد أجدع مجتمع و يجيبه الأرض ..
بس المهم ما ننساقش مع التيار و نقول ما كل الناس كده يعنى جات عليا أنا ؟؟ :)
كل سنه و أنت طيب و أشكرك لوضع مدونتى فى قائمة المدونات لديك ..
تقبل تحياتى و تقديرى ..

dr/shiko يقول...

اولاً : انا احب اشكر كل الناس اللي دخلت علي التوبيك وعبرت عن رايها بكل صراحة واحب ان اوضح انا مستعد لاي حوار هادف وبناء حول اي قضية طالما الحوار مبني علي اساس من الاحترام والود.. ثانيا: احب الرد علي الناس اللي كتبت كومنتات بالترتيب .. ابوضياء لايجب ان نفقد الامل ابدا في الاجيال التي سبقتنا لان هؤلاء الذين نتحدث عنهم هم ابي وابيك , امي وامك , هؤلاء هم الذين يقومون بتربية النشئ الصغير الذي تبحث انت عنه وابحث انا عنه ايضا ولكن هنا لابد ان تقود حملة ثقافية علي مستوي جميع الاجيال لتغيير ثقافة مجتمع باكمله ولا يمكنك ان تستثني فئة عمرية بعينها فهذا هو اول اسباب الفشل فلا تفقد الامل ابدا في اي فئة وحاول واسعي وراء هدفك طالما انك تعيش وتمتلك وسائل الرسالة التي تحملها... الاخت take care اعتقد ان السيدة صاحبة المقولة موضع النقاش لم تكن لتفكر في افكار ثقيلة مثل النجاة بالنفس حتي لوتتطلب ذلك التخلص من الاخرين وان كنت اتفق معك حول الفكرة ذاتها ولكنهم اناس بسطاء يتعاملون بالفطرة وهذه هي ثقافتهم فالمشكلة هنا في ثقافة مجتمع باكمله وليست مشكلة مجموعة من الافراد واتفق معك ايضا في ان واجبنا نحو مجتمعنا ان نعمل نحو تغيير تلك الثقافات السلبيةفي الاجيال الصغيرة ولكن ايضا في الاجيال التي سبقتنا حتي نصل الي هدفنا

dr/shiko يقول...

الاخت دموع القمر اشكرك علي تشريفك لنا في مدونتك الرحالة ( البيت بيتك ) واتمني ان نظل علي تواصل دائما...... الأخ ( غير معروف ) في البداية اشكرك علي رايك الذي عبرت عنه بكل صراحة ووضوح ولكن اسمح لي ان اخبرك ان الاعتراف بالخطأ هو اول طريق الصواب , نعم انا اخطأت ولكنني اعترفت بذلك دون خجل او مواربة واسمح لي ان اسالك سؤالا وارجو ان ترد عليه بكل صراحة هل لو كنت مكاني كنت سترفض ان تنجز مهمتك ولو بالكوسة؟ وفي الحقيقة انا لا اعرف سببا يجعلك تكتب تعليقك من غير اسم ولو حتي توقيع في اسفل التعليق مع العلم انني لا اغضب من النقد طالما انه بناء واخيرا احب ان اخبرك يااخي انني لست بمصلح اجتماعي او ناقد حتي يستدعي الموضوع منك السخرية فما انا سوي شخص عادي مثلي مثلك احاول ان اشاهد ما يحدث حولي من تجارب انقلها اليكم لانقدها وانقد نفسي قبل كل ذلك لعلنا نستطيع ان نطور من انفسنا نحو مستقبل افضل لنا ولاوطاننا ولا املك سوي ان اقول لك (ربنا يهدينا جميعاً)

dr/shiko يقول...

الاخ عمرو اشكرك علي تعليقك الرقيق والجميل ومشاعرك النبيلة في نفس الوقت .. واتفق معك حول اننا يجب الا ننساق مع التيار في الاخطاء التي نشاهدها حولنا.. واتمني ان نشاهدك دائما علي مدونتك الرحالة واعتبرها بيتك الثاني بعد مدونتك الاصلية ويشرفنا ان نضيف مدونتك لقائمتنا المتواضعة

كلمات من نور يقول...

يا دكتور الكوسةدي بقت عجيبة من عجائب الزمن...يعني زمان شاعر مخضرم تحدث عنها قائلا : يا بلدنا يا جميلة فيكي حاجه محيراني نزرع القمح في سنين نحصد الكوسة في ثواني !!!!!!!!!!!!

وقال أخر : لو كان نيلك يا مصر صلصه مكانش كفى الكوسة اللي في البلد!!!!!وعجبي

لازم حد يبدأ بنفسه..امتى بقى دي حاجه تطلب الدعاء لله بصلاح هذا البلد..

وفقك الله لما يحب ويرضى

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم....
أولا الله يبلغ والدتك الحج .....
وأبلغها سلامي وأن لا تنسني من الدعاء على صعيد عرفات الطاهر...
........
أستخدم الكوسا في بعض الأحيان ....
ولكن السبب لست أنا هم من يوفرون الكوسا لي ...
.......
حقيقتا للأسف أصبح أحدنا لا يحب لأخيه ما يحب لنفسه ...
وهذا بلاء نسأل الله أن يهدينا...
......
في أمان الله

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

كل سنه وحضرتك طيب وعيد سعيد علينا كلنا
متشكرة قووى لحضرتك مرورك الكريم بمدونتى المتواضعه وان شاء الله يبقا التواصل

وبجد حضرتك اتكلمت فى موضوع خطير قووى وهى دى مصر وهى دى الكوسه والوساطه والمحسوبيه
تمنايتى لك بالتوفيق

ايناس

غير معرف يقول...

عزيزي دكتور شيكو
اولا انا مكتبتش اسمي مش عشان بستخبى او حاجة
المشكلة اني ملياش حساب ( اكاونت ) اصلا احطه
ثانيا
في مقولة بتقول اذا بليتم فاستتروا
انت عمال تنتقد الانانية وانا ومن بعدي الطوفان وانها بتعمل وانها وانها
طب مااحنا عارفين الكلام ده
وعارفين كل المشاكل دي
يعني مع احترامي الشديد انت ما اضفتش اي حاجة ولا نورت المحكمة بما كانت تجهله مثلا وبعدين كل ده مبلوع
لكن مفيش اي لازمة انك تقول انك دخلت بالكوسة
زيها بالضبط زي دكتور بينصحك تسيب السجاير و هو بيدخن طب انت ليه قلت كدة
دي مش صراحة واسمحلي اني اصف الموقف مش حضرتك عشان ميبقاش ده خطا مني في حضرتك ان الموقف ده احمق
انا مقلتلكش متستخدمش الكوسة وعارف ان انت هتستخدمها وان كل الاعضاء اللي ردوا هيستخدموها لو توافرت ليهم واللي واقفين في الطابور لو معاهم كوسة هيستخدموها لكن مش انت تيجي تنتقد حاجة وتطلع في نفسك حاجة تنتقد
اساسا سبب مشكلة الطابور دي اصلا ايه وليه زحمة والامور مش ماشية
ما هي من ضمن الاسباب الكوسة
يعني انت واقف مثلا طابور قدامك كذا واحد نقول ستة والراجل بياخد مع كل واحد عشر دقايق فانت المفروض تخلص بعد ساعة يجي في النص ال2 كوسة تروح تضيع على كل الواقفين تلت ساعة طب على ايه
بجد موقف مستفز
والموقف ده الصراحة فيها استفزاز مش موقف يحترم عليه اطلاقا كانك حكيت مشكلة استفزت كل اللي حواليك وبعد كدة قلت انك كنت احد اسباب المشكلة
في مواقف النقد والسرد عشان توصل رسالتك صح في حاجات تتقال وحاجات ما تتقالش ومفيش بني ادم معصوم يعني انت لو عملت كدة عارفين ان ده مش معناه انك ملاك طاهر ومبتغلطش بس احنا كدة ما استفدناش اي حادة
واخيرا بعد الموقف ده كنت حاولت تصلحه او تقول حل مش مجرد سرد ما احنا كل يوم بنسرد ونقول في كذا وفي كذا ، هل في حاجة بتتصلح ؟ لا

وشكرا واسف على التطويل واسمي دكتور مجاهد

ghorBty يقول...

السلامـ عليكمـ

يا سبحان الله شئ طبيعي جدا انها بالفعل عفويه التفكير اللي اتربينا عليه كمجتمع مصري ولكن لو اتربينا علي الاسلامـ وقيمه كنا عرفنا انه ( لا يؤمن احدكم حتي يحب لاخيه ما يحبه لنفسه ) كما قال رسولنا عليه الصلاة والسلامـ لواطبق الحديث دا اكيد وبدون شك طبعا ان شاء الله هتتحل كل مشاكلنا والقلوب هتكون علي بعضها ومش هنشوف اللي بيتشاف ..

والله يصلح الاحوال ...

ورحم الله الصحابه الذي قال الله فيهم ( ويؤثرون علي انفسهم ولو كان بهم خصاصه ) واحنا الايثار عندنا بقا شئ معدم بل ربما يكون مستحيل الا من رحم ربي ..

ربنا ييسر للحاجه الحج ان شاء الله ويتقبل منها ..

والسلامـ عليكمـ ..

Unknown يقول...

عارف ياابو ضياء
انا كل واحد داخل
لى يكشف عايز يدخل
قبل دوره وحجته كلمة
واحدة:أصل انا عيان!!
امال الباقى ايه ياعمى؟
الباقى ؟باقى ايه ؟انا
مش شايف اللى انى انا
العيان الوحيد(اوى)
فعلاً كل واحد بيقول
يلا نفسى ومن بعدى
الطوفان!!!
لا حول ولا قوة الا بالله.

Unknown يقول...

عفواً ولكنى يظهر
غلطت او اتلخبط
فالكاتب لهذه
الرحلة هو
دكتور شيكو
وليس دكتور
ابو ضياء
فارجو المعذرة
(لخبطونى وجننتونى):

عمرو جويلى يقول...

السلام عليكم
أشكر حضرتك على زيرتك
كل عام وحضرتك إلى الله أقرب
وياريت تيجى ياعيد وفى قلب كل واحد فرحة
وياريت تيجى ياعيد ومفيش فى اى عين دمعه
وياريت تيجى ياعيد وربنا ناصر كل مظلوم
وياريت تيجى ياعيد وربنا مفرج الكروب
وياريت تيجى ياعيد واحنا من النارمعتوقين
ياريت تيجى ياعيد واحنا من النار معتوقين
ياريت تيجى ياعيد واحنا من النار معتوقين
آمييييييييييييييين
آمييييييييييييييين
آمييييييييييييييين
وكل عام وحضرتك والأمة الإسلامية بكل خير
وكل عام وأنت إلى الله أقرب
وتقبل الله منا ومنكم جميع صالح أعمالنا
أسأل الله العلى القدير أن يغفر لنا جميع ذنوبنا
(" كبيرها وصغيرها ")
وأسأل الله العلى القدير أن يرحمنا
وأسأل الله العلى القدير أن يرزقنا الجنة
وأن يجمعنا فى الجنة
وتقبل الله
خالص تقديرى

dr/shiko يقول...

الاخت (كلمات من نور) شكرا علي مشاركتك الايجابية معنا واتفق معك في انه يجب ان نبدأ بانفسنا حتي ينصلح حال مجتمعنا... الاخت (نهار) اشكرك علي مشاعرك النبيلة واعدك بان اوصي امي بان لاتنساكي ولا تنسانا جميعا من صالح دعائها وربنا يتقبل منا جميعاً صالح الاعمال...الاخت ايناس اشكرك علي استجابتك لدعوتنا وتشريفك لنا علي مدونتنا المتواضعة واتمني دوام الزيارة...

dr/shiko يقول...

الاخ العزيز دكتور مجاهد/ انا عندما تساءلت عن سبب عدم كتابتك اسمك لم اقصد توجيه اي لوم او اهانة لشخصك بل اردت ان يكون الحوار عن طريق الاسماء حتي يكون اكثر مودة .. اما عن مقولة (اذا بليتم فاستتروا ) فاعتقد ان ما فعلته ليس بالاثم الذي اخجل منه او استتر .. انا لا اتفق معك في انه مش كل ما يحدث يقال بل علي العكس ان قصدت ذلك حتي لا ابدو في صورة الواعظ والملاك البرئ اردت ان اوضح ان ما يخطئ فيه كل شخص ممكن ان اخطئ فيه ايضا فانا لست معصوما من الخطأ ولكن بدلا من ان انكر خطأي او اتهرب منه واجهت نفسي به وامام الجميع لكي افكر الف مرة قبل ان اكرر مثل هذا الخطأ ولكي يفعل مثلي الجميع ممن يقرأوا هذا المقال وفي اعتقادي ان هذا الاسلوب اكثر افادة ومشاركة مع القراء.. واعتقد ان هذا اختلاف في الاسلوب بيني وبينك ..وبعدين انت تنقدني انني اكتفيت بالسرد ولم اجد حلاً.. ياسيدي الفاضل انا وضعت الحل بين ايديكم فالحل في ان يصلح كل منا نفسه واعدك ان ابدأ بنفسي واقاومها حتي لا اقع في هذا الخطأ مرة ثانية .. وفي النهاية ارجو ان لا اكون قد ضايقتك .. وارجو ان تقبلتي صديقاً لك نتجادل ونتحاور حول مختلف الامور دون ان يفسد هذا للود قضية .. وشكراً لك ياد/ مجاهد علي مشاركتك الايجابية

dr/shiko يقول...

الاخت ghorbty شكرا لك علي تشريفك مدونتنا المتواضعة ويارب يدوم الود والزيارات واتفق معك في اننا يجب ان نتخذ الرسول -ص- والصحابة قدوة لنا في الحياة حتي نتعلم منهم ..الاخت NORAHATY شكرا علي تشريفك مدونتنا ولا يهمك انك لخبطي في اسمائنا فانا وابوضياء واحد فاحنا اكتر من اصحاب احنا اخوات وبعد الشر عليكي من اللخبطة والجنان ..ههههه... واللي انتي بتحكي عليه بشوفه كل يوم في المستشفي كل واحد فاكر نفسه هو بس اللي عيان..الاخت اللؤلؤة الشكر لك انت علي زيارتك الجميلة وشكرا لك علي دعائك الرقيق الجميل .. اللهم آمين يارب العالمين

بنوتة يقول...

طبعا موضوع الكوسة مش جديد
وكذلك الفردية
انا بتخيل لو كل الناس معاها كوسة كان هيقف نفس الطابور والدخول بالكوسة الاكبر

لاسع افندى يقول...

تفتكر ممكن حد يسمعنا
تفتكر لسه فيه حد بيحبها
تفتكر لسه فيه حد خايف عليها
تفتكر فيه حد عنده جرأه انه يصرح بحبه ليها من غير مايخاف حد يستهزأ بيه!!!!!!!!!!!!!!!

------ يقول...

مهنش عليا اسافر من غير ماسلم ههه

قولت لازمن اشكرك

اقولك على حاجة من غيييير ضرب :) اى اى انا بقول من غير ضرب

اشاشا اشاشا انا كنت عاملاها نهاية سعيدة جدا خااالص
امال كان اسمها وانجلى الحزن ليه
علشان رقية هترجع لروجينا
ومهند هيرجع لهديل وهيتجوزا كمان
وهيخلفوا رقية زغننة
وروجينا هتتجوز صاحب مهند وهتخلف
سهى زغننة هههههه
شوف شلل اكتر من كدا
تخيل بقى لو كنت حطيت النهاية اللى كلها بمبى فى بمبى دى

انا حاولت اغير بس اهه
تصدق ممكن فى الاخر
رقية تقول لروجينا انتى مش بنتى
ومروان مش ابوكى
هو مبيخلفش واتبنوها
بس هى كانت بتحبها خالص
ههههههههههه

عالم حبيب يقول...

السلام عليكم

تعليقا على موضوع الطوابير .. في كل بلاد العالم حتى في كوالالمبور في الأن اختراع اسمه انك تاخد تذكرة وتقعد تنتظر دورك لما يظهر رقمك على الشاشة .. بس لسة الاختراع ده ما وصلش مصر

والست دي تمثل الامر الواقع في بلدنا .. الكل يهمه مصلحته أولا وقد يكون أخيراً ثم ان كان هناك وقت فلنفكر في الآخرين .. لعل الحال ينصلح في يوم من الأيام عندما يحدث البركان :) تحياتي

dr.lecter يقول...

انا اول مره اجي هنا بس بحب النوعيه دي من التدوينات وان شالله ماتبقاش الاخيره

noon kiko يقول...

طبعا برنس
الكوسه يادوك رغم انهاطبختى المفضله الا اننى صرت امقتها من كثرة انتشارها ف البلد
وتوقفت مرارا وتكرارا لاتساءل..اشمعنا الكوسه..متبقاش ليه الباميه او المسقعه
مش عارف
انت جيت على الوجع طبعا
ومش هعدلك الحاجات اللى بتمشى بالكوسه
انت اكيد عارف
وعشان البوست اللى عاجبنى ده
انا هجيبلك بوست قريب شبهه بس انت متقططعش الزياره
:)

غير معرف يقول...

مبدئيا انا لا لى ناقة ولا جمل بس انا مع د/ مجاهد
بجد يا شيكو انت مستفز تامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم سلام عليكم
انشر يا فير

dr/shiko يقول...

وكالعادة حبتدي ارد علي الناس بالترتيب عشان ما حدش يزعل .. الاخت (بنوتة) الف شكر علي زيارتك الجميلة لمدونتنا المتواضعة وربنا يديم الزيارات والمودة .... الاخ (لاسع افندي) احب اقلك انك مش لاسع ولا حاجة وكمان افتكر ان لسه في حد بيحبها وخايف عليها وممكن يصرح بحبها من غير ماحد يستهزأ بيه عشان البلد دي فيها خير كتير وناسها جدعان طيبين زيك كده بالظبط وربنا يبارك فيك وياريت تكرر الزيارة ويبقي التواصل دائم ان شاء الله ....الاخت العزيزة (دموع القمر ) انا حرد عليكي هناك مش هنا عشان انتي عايزة بوست كمل مش مجرد كومنت..ههههههه...ربنا يرجعك لينا بالسلامة

dr/shiko يقول...

الاخ (عالم حبيب) شكرا لك علي تشريفك مدونتنا المتواضعة وشكرا علي مشاركتك الايجابية واتفق معك في كل ماقلت وفكرة التذاكر يتم تطبيقها في بعض الاماكن التي تحترم آدمية الانسان وربنا يكرمنا ويحترموا آدميتنا شوية يمكن ينصلح حالنا ويارب يكون قبل البركان...الاخ (dr.lecter) تشرفنا بزيارتك لمدونتنا ويارب ماتكونش الاخيرة ويديم الزيارات والمودةوالتواصل بيننا والحمد لله ان التدوينة حازت اعجابكم.... الاخت (واحدة من الناس) نورتينا يابرنسيسة ويارب علطول تفضلي منورانا يارب واحنا ممكن نقود حملة عالمية لتغيير اسم الكوسة الي البامية او البطيخ حتي لو تحبي..هههههههه..وانا مستني البوست بتاعك وماتخافيش انا مش حقطع الزيارة بس انتي ماتقطعيهاش..هههه..

dr/shiko يقول...

الرخمة من غير اخ ولا اخت .. رخامة بقي ..ههههه.. بجد بجد نورتينا وماتخافيش احنا متعودين علي الرخامة دي بس انتي تبقي ترخمي كل شوية وانا حبقي ارخم عليكي لغاية ما تعرفي مين فينا رخم اكتر!!ههههههه.... الف شكر علي زيارتك...اخيراً الاخ (غير معروف) احب ان اطمئنك انني سوف انشر البوست بتاع اي حد مهما كان فيه من نقد وحتي لوفيه شتيمة لانها حترجع علي اللي كاتبها وعشان انا مع حرية الرأي وكويس جدا انك عبرت عن رايك بكل صراحة وقلت انك مع د/مجاهد وده شئ مايزعلنيش بل علي العكس يفرحني بس ياريت توضحلي زي ماد/ مجاهد قال انت معترض علي ايه بالظبط عشان اعرف ارد عليك ونتناقش لغاية ماحد يقنع التاني.. طلب اخير ياريت لو ماكانش عندك اكاونت توقع باسمك مش اهانة ولا حاجة بس عشان اتكلم معاك باسمك وللتقريب بيننا ولا انت عاجبك اني اقلك الاخ(غير معروف) .. واخيرا شكرا لك علي مشاركتك الايجابية

Miss. Sosa يقول...

جميل البوست ربنا يوفقك انت وابو ضياء

بس انا عاجبني الحوار مع غير معرف اوي :)

انت بصراحة هديت البوست في الاخر

لا تنهى عن فعل وتأتي بمثله .. عارُ عليك إذا فعلت عظيمُ

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

كوسة كوسة يعنى مين لاقى كوسة وقالها لاء صدقنى اى حد بيلاقى فرصة مش بيقول لاء انا عندى كوسة فى مكان وفى مكان تانى لاء
وانت كمان وغيرك وغيرك وغيرك بس فى ناس بتكره الكوسة اوى رغم امتلكها ليها وفى ناس بتجرى وراها

باقولك ايه فلتسقط الكوسة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

نسيت اقولك انى روحت قبل كده اهمل توكيل فضلت هناك من الساعة 9 الصبح لحد الساعة اربعة ونص
الحقيقة بجد الكوسة هناك للركب

صفــــاء يقول...

كنت فاكراك جاى تعايرنا ان امك طالعه الحج السنه دى واحنا هنا قاعدين نحج على الترب
بس طلعت ليك هدف والله وفكرة ممتازة فعلا
وهى الانانيه والفرديه المطلقه
بس خلاص كل سنه وانت طيب كلنا بقينا كدة
وزى ما انت بتقول كل واحد بقى يخلف له عيلين ويبقى يربيهم مالاول و جديد على نضافه

dr/shiko يقول...

الاخت اسماء واحلام في وجداني .. اتفق نعك فلنرفع شعار فلتسقط الكوسة... الاخت ( صفاء) ماتخافيش انا مابعايرش حد ان امي طالعة الحج بس انتوا ادعولها تروح وترجع بالسلامة .. والحمد لله ان التوبيك عجبك.. شكرا لزيارتكم