الأربعاء، 30 سبتمبر 2009

رسالة ... لم تُرسل بعد !!!


محبوبتي...

لا ادري ان كانت هذا الكلمة تناسبك , فلكم بعدت الأيام , ولكم طالت الليالي , تتناقض فيها المشاعر والأفكار , اتوه بين معاني الحب والاعجاب وتقدير الجمال , فأنا لست ذو خبرة تمكنني من تقييم ما اشعر به , ولا انا بقادر على ان انفي انني اشعر بشيء تجاهك , ماهو ؟ ... لا أدري , ولكنني اشعر به , وتزداد حيرتي كلما رأيتك تسيرين امامي , وعلى وجهك تلك الابتسامة التي تخطف انفاسي , لاسمع في اذني صوت فرانك سيناترا وهو يردد ويغني بصوته الرخيم الشادي:

When you are smiling ... The whole world smiles with you


واكاد اقتل عقلي حين اشعر بسواد دنياي حين أرى العبوس على وجهك , على الرغم من انني لا ادري ما السبب , ولا ادري ان كان هذا العبوس الذي يصيبك حقيقي , ام مجرد لحظة من لحظات اللا حزن واللا فرحه , لا يهم , يكفي انني اعلم انه مجرد اختفاء تلك الابتسامة العذبة الرقيقة عن وجهك تصيبني بالحزن .


محبوبتي...

لكم من مرة ظللت ارتب من كلماتي وانمق من عباراتي لكي اكون مستعدا حين تأتي اللحظة المناسبة لأخبرك بكل مشاعري , لكم من مرة اتخذت قراري بأنني سأذهب اليك فورا وليكن ما يكون , ولكن كلما اقترب منك خطوة ازدادت ضربات قلبي وازداد خفقانه , وازداد التوتر في مشاعري والتردد في عقلي وتباطأت قدماي في المسير , لأشعر بالضعف والوهن , وما ان استجمع قواي اراك اختفيت من امام ناظري , فأظل نادما إلى ان تتاح لي فرصه اخرى ... ولكن تثاقلي يزداد وترددي يزداد .


في المرة الأخيرة لم يهمني انك لا تعرفينني حق المعرفة , لم يهمني ماذا سيكون ظنك بي حين أقف امامك واقول لك بكل صراحه " أنا معجب بك " , لم تهمني رده فعلك ... سواء لي ان توبخيني او تشكريني على مشاعري النبيلة , سواء لي ان كنتي تبادلينني المشاعر , او تمقتين تصرفاتي التي قد ترينها صبيانية او مجرد افعال مراهقة ليس لها لديك اي محل من الاعراب ... لم يهمني نظرات صديقاتك الي وانا احدثك , ولا ماذا ستقلن عني بعد ان اتركك , هل ستسخرن مني؟ ... ام تتعجبن من جرأتي؟ , لم يهمني كل ذلك , فقد كان كل همي ان اصل لك بمشاعري , ان تعلمي ان هناك شخصا ما معجب بك قبل ان اذهب مبتعدا , لعلني اصبح مجرد ذكرى جميله في حياتك او مصدر احراج لك , لا يهم ما دمت قد دخلت نطاق عقلك ونطاق تفكيرك وحجزت لي مكانا هناك , لا يهم ان كان مكانا صغيرا في حجرة مظلمة لن ترى النور بعد اليوم .


محبوبتي ...

هل جمالك هو الذي اسر قلبي ؟ ام انها ارواحنا التقت من وراء ظهورنا فتولدت لدي تلك المشاعر كما يحدث في الاساطير ؟ أم انه القدر يسير بي في هذا الاتجاه لتكوني يوما ما من نصيبي ؟ لتكوني صديقتي ومحبوبتي وزوجتي وام اولادي ؟ لم لا ؟ اعذريني ان كنت قد ذهبت بخيالي بعيدا ... فهذا ليس بيدي طالما هذه المشاعر لا تزال تأسرني في سجنها الذي يحلو لي عذابه!


محبوبتي ...

ان قُدر لنا يوما ان نكون معا , فلك ان تعرفي اني لا ابغى من وراءك شيئا يغضب الله , او يعكر من صفو ضمائرنا , فلكم انتظر اليوم الذي ادخل فيه منزلك واجلس وسط اهلك , مفتخرا بتلك اللحظة التي استطعت ان اقول فيها " يا عمي انا طالب ايد بنتك " , لا يهم ان كان هذا اليوم غدا او بعد عشر سنين , او ان لم يحدث ذلك ابدا وكنتي من نصيب غيري , ولكن من حقي ان احلم ومن حقي ان اسعى لتحقيق حلمي !


محبوبتي ...

لعل تلك الرسالة لم ارسلها مباشرة اليك , ولكن لكم اتمنى ان تقع يوما بين يديك , ولكم اشتاق لاسمع ردا يشفي ما بي , فان كان ردا بموافقة مشروطة , فانا في كامل الاستعداد لكسر كل الحواجز لاصل اليك , وان كان ردا بالنفي , فاعذريني ان لم استطع ان ائد مشاعري , وان لم تطاوعني يداي على ذبح احلامي . فكلي امل ان يأتي اليوم الذي توافقين فيه علي ... مهما بعد عني وطال انتظاره.
مع ارق المشاعر واطيب التمنيات
أبـــو ضــيـــاء

32 عبر مين قدك !!:

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كل سنة وانت طيب ..
ياريت تساعدنى فى حملتى "مدونتك هتنقذ طفللك"وهى فكرة بسيطة بس ان شاء الله خيرها كبير وانا عارف ان الى بيحترموك ويقدروك كتير فياريت تشاركنى وكل

الى يحب فى الحملة دى وعن فكرتها وكل حاجة عنها فى اللينك دة ورجاء تدخل وتشفها امانة وجزاكى الله خيرا والمسلمين .
http://rasoulallah1.blogspot.com/

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

ايه ده كله ايه الجمال والرساله الجامده دى

ان شاء الله توصلها اكيد كلك مشاعر راقيه
ربنا يوفقك يارب
دمت بكل خير يارب
تحياتى
انوسه

دكـــــتور جدا يقول...

ان قُدر لنا يوما ان نكون معا , فلك ان تعرفي اني لا ابغى من وراءك شيئا يغضب الله , او يعكر من صفو ضمائرنا , فلكم انتظر اليوم الذي ادخل فيه منزلك واجلس وسط اهلك , مفتخرا بتلك اللحظة التي استطعت ان اقول فيها " يا عمي انا طالب ايد بنتك " ,
..............................
كلامك جميل يا دكتور
ودي اكتر حاجة عجبتني في الموضوع
((لم نر للمتحابين مثل النكاح)) حديث
وأهديك هذه الانشودة
قلبك دق
http://www.4shared.com/file/107418291/c03d9625/__online.html
هتعجبك قوي

dr/shiko يقول...

ام انها ارواحنا التقت من وراء ظهورنا فتولدت لدي تلك المشاعر كما يحدث في الاساطير ؟ أم انه القدر يسير بي في هذا الاتجاه لتكوني يوما ما من نصيبي ؟ لتكوني محبوبتي وصديقتي وزوجتي وام اولادي ؟ لم لا ؟ .... بجد بجد عجبتني اوي الكلمات دي ودخلت دماغي مش عارف ليه؟؟ ههههه ... المهم هي مين دي يانجم ؟؟؟ هتخبي علي اخوك برضه ... شكلنا عايزين قاعدة مع بعض..ههههه

فشكووول يقول...

السلام عليكم ضياء

تحياتى
مشاعرك جميله يا ريت تلاقى اللى يقدرها.

بخصوص فاروق حسنى
يا عمنا كان واضح من حوالى سنه ان ذهابك الى اليونسكو اصعب من ذهابه الى المريخ .. وكان واضح الحرب التى شنت عليه من اسرائيل بعد تصريحاته بحرق الكتب. وكمان من غير التصريحات دى
انت عارف اليونسكو دى مهمه جدا واحنا فى مصر ما نعرفش دورها .. وهما مش عايزين عربى او مسلم يمسكها عشان اكيد حيروج لثقافته وثقافة منطقته فيبقى نخليها مع ناس من ثقافتنا ويروجوا لثقافتا .. دول الامريكان اللى بيقولوا كدا

وبعدين هى تفرق عندنا ينجح ولا ما ينجحش مش كفايه عليه كرسى وزاره كان ماسكها يوسف السباعى وثروت عكاشه وفطاحل الثقافه فى مصر وهو ما سكها من 22 سنه ومش عارف ايه واسطته فى الحكايه دى ؟

عمرو يقول...

يعنى و الله ماحدش عارف بكره فيه أيه ..
أتوقع بشكل ما أن الرساله الرقيقه دى تصل لمن تكون فعلا مستحقه لها و لمشاعرك الرقيقه اللى تأثرت بها بشكل ما ..
أرجو لك التوفيق دايما فى كل خطواتك بس المهم اٍخلاص النيه للمولى و سيب بقى الباقى عليه :)
تقبل تحياتى و تقديرى ..

دعـــآء .. ! يقول...

ياااااهـ
رسالة صَادِقة وَ جميلة .. كلها طُهِرٌ وَ نَقاء ..
..
يا لكثرة الرسائلِ التي لم تَصِل : (
..
أتمنى ان تكون تستحق ..
و ان تجِدَ و تَرى ما يَسُرُك : )

تحيتي

أبــــو ضـــيــاء يقول...

طهر قلبك ... تم تفعيل الحمله من قبل اخي dr / shiko
وشكرا لكما انتم الاثنين

أبــــو ضـــيــاء يقول...

نورتينا يا انوسه , وشكرا على تعليقك الجميل

أبــــو ضـــيــاء يقول...

ضكتور جدا

تم تنزيل الانشوده , وبجد هي اكثر من رائعه

أبــــو ضـــيــاء يقول...

dr/ shiko

بلاش التفاؤل الزياده عن اللزوم اللي افحمتني بيه عالصبح في حكمة اليوم

:)

الدنيا اخذ وعطاء ومرونة

أبــــو ضـــيــاء يقول...

استاذ فشكول

الاب الروحي للمدونات المصرية ... ما اعتقدش اني ببالغ لما اقول كده وانا كل يوم بقرى الناس بتتكلم عنك ازاي في مدوناتها

بجد زيارتك ليا هنا شرف كبير
يا ريت ما تحرمناش منه

أبــــو ضـــيــاء يقول...

شكرا على مشاعرك النبيله يا دعاء
وشكرا على مرورك

أبــــو ضـــيــاء يقول...

عمرو

ونعم بالله

------ يقول...

ايه الكلام الجميل دا

والرسايل دى تسلم ايدك

انا قولت اطمنكوا عليا اول مااادخل

ربنا يكرمك

تحياتى لك

أبــــو ضـــيــاء يقول...

دموع القمر...

نورتينا وما تطوليش الغيبه علينا

:)

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا .د ضياء
على الرغم من انك بتعتبرني ان من اكتر الشخصيات المستفزه
لكن -بجد- انا بحترم جدا كتاباتك واسلوبك الادبي الساخر
دائما....
لكن الرساله دي تكاد تكون اقرب الى الشعر في الجو اللي خلقتو ليها.. انشاء الله الرساله وصلت
وابقا طمنا على الرد

ستيتة يقول...

ايه ده كله
تؤ تؤ تؤ
مقدرش على كده ومقام السيدة
وها البت مين الطيبة بنت الناس دي اللي ها ترفض رسالة مليئة بأحلام الرومانسية والإخلاص
دلني عليها لو رفضت
ابندجها مباشرة

لأ حقيقي كلام جميل خارج من مصاميص القلب "الا بالمناسبة فين المصاميص دي؟

تحياتي وخالص دعواتي

كلمات من نور يقول...

الله الله

كلام رقيق يمس شغاف القلب يا دكتور

ربي ييسر لك أحوالك ولو الكلام حقيقي ومن قلبك يجعل اللي بالي بالك تقراه وتحس بيه

بيتهيألي لو أنا مكانها مش ممكن إلا إني اقدر مشاعرك دي بكل قلبي بس المشكلة في الحياة إن لازم الحب يكون من طرفين مش طرف واحد

ربي يوفقك لما تحب وترضىيا ولدي

غير معرف يقول...

بص بقى انا تعليقى كلة على المحترمة القطة الناعمة اذا كانت هى شايفة ان اللى بتكتبة خاص بيها فالرحالة خاص بيك ولازم تعرف انك مسؤل عن كل واحد بيقرا عندك الكلام دة لا يصح اطلاقا ولو شايف فية فايدة يا ريت توضحها بجد بجد نزل من نظرى بعد ما قرات قلة .... دى انا اسفة مش متعودة اغلط فى حد بس دى حلال فيها اى حاجة انا كلامى موجة لد\ضياء ود\شيكو وشكرا للاهتمام

أبــــو ضـــيــاء يقول...

غير معرف الاولاني , مع اني ما اعرفش انت مين وما اعرفش ليه انت فاكر اني شايفك شخص مستفز , بس عموما انا فرحان جدا بتعليقك , ربنا يكرمنا جميعا

أبــــو ضـــيــاء يقول...

ايه ده ... اانا مش مصدق عينيا , دكتورة ستيته هنا بذات نفسه , بجد انا مش عارف اوصفلك اعجابي بمدونتك , وفرحتي بوجودك هنا معانا , ويارب تفضلي معانا كده على طول

أبــــو ضـــيــاء يقول...

كلمات من نور , شكرا لجلامك الجميل ده
وان شاء الله هيفقنا جميعا للخير

أبــــو ضـــيــاء يقول...

غير معرف التاني ... والله انا عن نفسي ما فهمتش كلامك

بس عموما لو كان علشان الرساله , فأنا بعتبرها زي الشعر , لما الشاعر بيفضي مشاعره وبينشره عادي , وبيبقى غالبا نابع من افكار حقيقية

وكمان احب اقولك ان الكلام اللي انا كاتبه ممكن اي حد يقوله لأي واحده وممكن يتم اقتباسه ... خصوصا انها مشاعر عامة ممكن اي حد يشعر بيها تجاه اي واحده

أبــــو ضـــيــاء يقول...

طهر فؤادك ... الف شكر عالهدية , وان شاء الله الحمله تبقى احسن واحسن

Unknown يقول...

اطال الله لك سجنك و اسمعك ما تريد

محمود مهدي يقول...

هو انا صحيح قليل التعليق بس حلجة زي كده لازم اقولك اني حاسس بالضعف مش لاني ماقولتش كلام سيكو سيكو بس لاني ماحسيتش بيه اصلا مش ايه الحكايه انا لازم اتعالج اهيء اهيء لهيء (انت السبب يا ضياء)

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا غير معروف التانى انا طبعا مش قصدى ع رسالتك الجميلة الحساسة دى بس انا قصدى ع كتابات القطة المشمشية الااخلاقية اعزرنى كلامها مستفذ يا ريت تتصرف انا بعتذر لعدم التوضيح المرة السابقة

أبــــو ضـــيــاء يقول...

العيسوي الصغير
شكرا على مرورك على مدونتنا المتواضعه

أبــــو ضـــيــاء يقول...

محمود مهدي
لما ابقى اقابلك نبقى نشوف الحوار ده

أبــــو ضـــيــاء يقول...

غير معرف التاني
برضه انا مش فاهم ايه المطلوب , ياريت يكون في توضيح اكتر

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ,,,
موضوع جميل ومعبرا جدااااا
وياريت تشارك معانا فى حملة نصرة الاقصى والموضوع بسيط جدا وياريت تشوف موضوعى على مدونتى وتقولى رأيك ..رأيك يهمنى اكيدددد ..